×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 863.
Wydrukuj tę stronę
środa, 19 sierpień 2015 00:00

Ekosystem start-upowy Chin

Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Mało kto utożsamia Chiny z prężnie działającym ekosystemem start-upowym. Warto przyjrzeć się temu środowisku, ponieważ jego ogromna dynamika wskazuje, że Dolinie Krzemowej wyrasta niemały konkurent.

W Chinach funkcjonuje ponad 30 tys. start-upów. Najsilniejszymi ośrodkami są Szanghaj, Shenzhen oraz Pekin. Chiński ekosystem biznesowy nie jest jednak łatwy ani dla inwestorów, ani dla start-upowców. W obu przypadkach niezwykle ważna jest sieć kontaktów, bowiem prowadzenie biznesu jest mocno oparte na relacjach. Podejście do zagranicznych inwestorów zwłaszcza, gdy nie reprezentują poważnego funduszu, jest zdystansowane. Inwestowanie i prowadzenie biznesu bezpieczne jest w kręgu zaufanych współpracowników i znajomych, to naczelna zasada. Jednak po pokonaniu barier, czeka wiele możliwości. Rynek technologiczny wciąż się rozwija, Chiny mają największą na świecie ilość internautów. W gronie internetowych potentatów znajdują się trzy firmy, które kompletnie zdominowały tamtejszy rynek i generują przychody w mld dolarów: Baidu, Alibaba i Tencent. Najbardziej dynamicznym obszarem jest bezsprzecznie e-commerce. Oprócz sprzedaży internetowej, silnie rozwija się branża edukacyjna oraz e-turystyka.

Powszechnym zjawiskiem na chińskim rynku jest naśladownictwo zachodnich serwisów, narzędzi czy projektów. Regulacje prawne często nie pozwalają zachodnim rozwiązaniom funkcjonować na rynku. Największym takim przykładek jest Google, które obecnie jest praktycznie nieobecne w chinach. Jego miejsce zajmuje wyszukiwarka Baidu, która zaczynała jako start-up.

W Chinach już od kilku lat panuje klimat sprzyjający rozwijaniu przedsiębiorczości wśród młodych ludzi. Jest ona dziś powszechnie promowana i można mówić o prawdziwej modzie na start-upy. Dziesiątki chińskich firm założonych przez zwykłych ludzi debiutowało na giełdach w USA, Londynie, czy Hong Kongu, co jest marzeniem dla każdego ambitnego start-upowca.

Stymulowanie przedsiębiorczości jest aktualnie centralnym punktem wewnętrznej polityki gospodarczej Chin i jednym z tematów poruszanych przez przedstawicieli najwyższych władz – prezydenta Xi Jinping i premiera Li Keqianga. Rozwój sektora MSP może być kluczem do wzrostu gospodarki i zapewnienia miejsc pracy w efekcie skali. Priorytetem dla rządu według premiera Li jest zapewnienie silnego wsparcia dla małych i średnich firm, a także wzmocnienie rynku e-commerce.

 

Źródło: http://www.web.gov.pl/wiedza/587_4733_ekosystem-start-upowy-chin.html

 

Dodatkowe informacje

  • Branża: Inne

Zaloguj się, by skomentować