Wydrukuj tę stronę
środa, 12 styczeń 2022 06:49

Najważniejszy trend 2022 r.? Pracownik!

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Do 2019 r. rynek pracy w Polsce stawał się coraz bardziej rynkiem pracownika – niskie bezrobocie sprzyjało mocniejszej pozycji zatrudnionych i kandydatów, którzy mieli więcej asów w rękawie, negocjując warunki współpracy. Pandemia i związany z nią kryzys nieco odmieniły tę sytuację. Eksperci przewidują, że w 2022 r. to właśnie zarządzanie pracownikami stanie się jednym z dominujących trendów w biznesie. Przedsiębiorstwa będą zmuszone zmierzyć się z pracą zdalną i hybrydową, dbając o osiągnięcie w tym trybie najwyższej wydajności.

Rynek pracy wciąż rynkiem pracownika?

Według przeprowadzonego przez ADP Research Institute badania „People at Work: A Global Workforce View” na całym świecie nawet 75% pracowników zmieniło lub rozważa zmianę miejsca zamieszkania[1]. Nie musi się to wiązać ze zmianą pracodawcy, ponieważ pandemia spowodowała ogromny wzrost znaczenia pracy zdalnej. W Polsce zjawisko z pewnością nie jest aż tak powszechne, ale kryzys dał się przedsiębiorstwom we znaki. Być może rynek pracy nie jest już rynkiem pracownika w tak dużym stopniu jak do 2019 r., bo wielu zatrudnionych w ostatnich dwóch latach spotkały zwolnienia i przynajmniej tymczasowe obniżki pensji. Jednak uwaga przedsiębiorstw wciąż powinna się skupiać właśnie na pracowniku, a konkretnie jego wydajności w pracy zdalnej i rozwoju.

Praca w trybie zdalnym i hybrydowym – wyraźny trend

Chociaż po prawie 2 latach oswoiliśmy się już z trwającą pandemią, nawet po powszechnych szczepieniach nie można mieć pewności, aby wirus w najbliższym czasie przestał dawać nam się we znaki. Dlatego praca zdalna bądź w systemie hybrydowym to trend, który prędko nie przeminie. Decyduje o tym zarówno sytuacja sanitarna, jak i fakt, że wielu pracowników, zwłaszcza biurowych, przyzwyczaiło się do home office. Które obszary związane z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa szczególnie wymagają trwałej reorganizacji?

  • Komunikacja – rozwiązania online będą coraz częściej zastępować spotkania face-to-face. Dotyczy to nie tylko telekonferencji – one szybko stały się standardem, bo przed pandemią istniały już sprawne narzędzia do ich prowadzenia. Ważniejszym wyzwaniem jest motywowanie pracowników, wsłuchiwanie się w ich opinie i ewaluacja.
  • Nowa rola biura – przestrzeń biurowa wciąż pozostanie centralnym punktem przedsiębiorstw, ale teraz to nie tam będzie się odbywała większość pracy indywidualnej i zespołowej. Zamiast stanowisk pracy większy nacisk należy położyć na sale konferencyjne i hot deski – będą one nie tylko miejscem spotkań zespołowych, lecz także niezbędnej w przedsiębiorstwie integracji.
  • Rozwój – podnoszenie kompetencji pracowników dzięki współpracy z liderami w trybie pracy hybrydowej jest mocno utrudnione. W tym przypadku nacisk również zostanie prawdopodobnie przeniesiony na narzędzia dostępne online. Wydaje się jednocześnie, że nie zmniejszy się rola szkoleń zewnętrznych – pracownicy wciąż oczekują podnoszenia swoich kompetencji w ten sposób.

Home office jak w biurze – potrzeby pracowników

Największa zmiana dotyczy kultury organizacyjnej. Praca zespołowa może się odbywać online i być podsumowywana w ramach regularnych spotkań w biurze. Wiele przedsiębiorstw już przed pandemią pomyślało o tym, by firmowe zasoby przenieść przede wszystkim do chmury, co pozwoli upoważnionym pracownikom na zdalny dostęp z dowolnego miejsca. Takie podejście ułatwia zmianę kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa. A co z narzędziami umożliwiającymi zatrudnionym wykonywanie swojej pracy?

Podstawowe, czyli laptop i smartfon, już od pewnego czasu są standardem. W biurach pracownicy mają natomiast dostęp do bardzo wydajnych laserowych urządzeń wielofunkcyjnych, które mocno dystansują zwyczajne domowe drukarki. Mając na uwadze nowy trend na rynku pracy związany z pracą zdalną i hybrydową, warto rozważyć zapewnienie pracownikom podobnych warunków w domu. Z równie dobrym urządzeniem drukującym home office może konkurować z prawdziwym biurem. Jak nie zbankrutować, zapewniając pracownikom porządne drukowanie i skanowanie?

Z pomocą przychodzi marka Brother oraz przeznaczone do domowego użytku kompaktowe urządzenia z serii InkBenefit Plus. Modele DCP-T520W i MFC-T920DW są wyposażone we wbudowane pojemniki do napełniania tuszem. Uzupełnia się je z butelki – jedna z czarnym tuszem wystarczy na ok. 7500 stron drukowania monochromatycznego, a każda kolorowa – na 5000 stron. Uwagę zwraca przede wszystkim wydajność – domowe drukowanie za grosze jest w ten sposób na wyciągnięcie ręki.

Dobre przygotowanie przedsiębiorstwa do pracy w trybie hybrydowym może sprawić, że firma stosunkowo niskim kosztem utrzyma swoją dotychczasową wydajność!

 

[1] https://www.prawo.pl/kadry/rynek-pracy-w-2022-r-nowe-trendy-badanie-adp,512188.html

 

Źródło: https://www.brother.pl 

Zaloguj się, by skomentować