19 stycznia 2022 r. (Warszawa) – Podczas gdy legislatorzy Unii Europejskiej rozważają propozycje dotyczące zakazu tzw. reklamy targetowanej, nowe badania pokazują, że 93 proc. europejskich małych firm już teraz korzysta z tej formy promocji. Umożliwia im ona bowiem selekcję odbiorców na podstawie ich zainteresowania produktami i usługami. Co więcej, 76 proc. respondentów nazywa reklamy targetowane wartościowymi, a 34 proc. twierdzi, że mają one kluczowe znaczenie dla ich działalności.
– Reklama targetowana jest jedną z najważniejszych innowacji jakie miały wpływ na rozwój małych firm w ciągu ostatnich dwudziestu lat – mówi Brandon Mitchener z Connected Commerce Council (3C). – Pozwala ona nawet najmniejszym firmom znaleźć niszowych odbiorców dla swoich produktów. Co więcej, w czasach pandemii jest swoistym kołem ratunkowym dla MŚP w całej Europie. Reklamodawcy rozumieją obawy związane z prywatnością i nie chcą zrażać do siebie klientów, dlatego też reklamy targetowane są wykorzystywane tylko w przypadku konsumentów, którzy wyrazili na nie zgodę zgodnie z RODO. Warto zauważyć, że niektórzy członkowie Parlamentu Europejskiego – nie zważając na zgody udzielone przez konsumentów – nadal opowiadają się przeciwko reklamom targetowanym, pomimo tego, że dają one wyraźne i niepodważalne korzyści konsumentom i małym firmom – dodaje.
Organizacja 3C zleciła przeprowadzenie ankiety wśród właścicieli lub osób decyzyjnych w 1380 europejskich małych firmach, aby lepiej zrozumieć sposób, w jaki wykorzystywane są reklamy targetowane, oferowane przez platformy takie jak Facebook, Google, Instagram i YouTube. Członkowie Parlamentu Europejskiego wielokrotnie proponowali poprawki do Aktu o usługach cyfrowych (Digital Services Act – DSA), które zakazałyby reklamy targetowanej. Poszukiwali oni również alternatywnych ścieżek legislacyjnych w celu ograniczenia lub zakazania reklamy ukierunkowanej, poprzez zmianę Aktu o rynkach cyfrowych (Digital Markets Act – DMA).
Najistotniejsze wyniki przeprowadzonego badania, sprawdzającego znaczenie i korzyści płynące z reklam targetowanych dla małych firm, są następujące:
- 93 proc. MŚP w UE twierdzi, że reklamy targetowane, które działają w oparciu o dane, są przydatne w prowadzeniu ich działalności biznesowej.
- 76 proc. twierdzi, że są one wartościowe i ważne.
- 34 proc. uważa, że mają one kluczowe znaczenie dla ich biznesu.
- 39 proc. korzysta z nich, ponieważ umożliwiają dotarcie do odbiorców w wybrany i konkretny sposób (targetowanie behawioralne).
- 39 proc. korzysta z nich, ponieważ umożliwiają rozszerzenie działalności biznesowej poza najbliższą okolicę.
- 36 proc. korzysta z nich, ponieważ umożliwiają kierowanie reklam wybranych produktów do wybranych i dokładnie wyselekcjonowanych klientów.
- 40 proc. korzysta z reklam targetowanych, ponieważ są one efektywne kosztowo.
- 24 proc. twierdzi, że reklamy targetowane są jednym z najważniejszych narzędzi cyfrowych, z których korzystają.
– Jako właścicielka małej firmy i trener biznesowy dla kobiet-przedsiębiorców, znam wartość reklamy targetowanej – twierdzi Joana Beldade z Faro w Portugalii, założycielka Digital Women Academy. – Za bardzo niewielkie pieniądze reklamy targetowane pozwalają małym firmom wybrać, do kogo chcą z nimi dotrzeć. Selekcja następuje w oparciu o upodobania, działania lub lokalizację klientów. Żadna inna forma reklamy nie ma takiego samego wpływu i zwrotu z inwestycji – dodaje.
Metodologia:
Ankieta została przeprowadzona przez Catalyst Research w formie online wśród 1380 osób decyzyjnych w małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP) w okresie od 27 grudnia 2021 r. do 10 stycznia 2022 r. Jej margines błędu wynosi +/-2,6 proc.
Źródło: The Connected Commerce Council (https://connectedcouncil.org)