Wysokie aspiracje oraz żądza nowych wyzwań mogą zostać zaspokojone dzięki rozszerzaniu zakresu obowiązków o zadania nierutynowe, wymagające zasięgnięcia nowej wiedzy, zgłębienia dotychczas nieznanych zagadnień. Szkolenia mogą zadziałać skuteczniej niż dodatkowe korzyści finansowe, ponieważ generacja Y ceni bardziej doświadczenie i rozwój, niż posiadanie i wynagrodzenia materialne. Nie bez znaczenia jest także rozszerzanie zakresu samodzielności oraz odpowiedzialności, prowadzące stopniowo do awansowania wewnątrz firmy.
Pokolenie Y jest doskonale wykształcone, a jego otwartość i kreatywność sprawiają, że świetnie radzi sobie z nieszablonowymi zadaniami i rozwiązywaniem złożonych problemów. Dawanie okazji do wykazania się, dostrzeganie postępów oraz regularna ocena pracownicza zadziałają w tym przypadku korzystnie dla obu stron- zaspokoją wysoko rozwiniętą potrzebę docenienia i wyróżnienia młodego pracownika oraz przełożą się na lepsze efekty pracy.
Dobra atmosfera pracy jest często wymieniana przez młodych ludzi jako jeden z czynników wpływających w największym stopniu na decyzję o pozostaniu w firmie. Mimo powszechnych opinii o trudnościach w bezpośrednich relacjach międzyludzkich, związanych głównie z przeniesieniem życia towarzyskiego online, Y-ki wciąż cenią i chętnie biorą udział w spotkaniach dla pracowników. Także zadania grupowe i osiąganie celów zespołowo pomagają zaspokoić potrzeby socjalne i stworzyć więź między pracownikiem a miejscem pracy.
Otwartość i gotowość podejmowania wyzwań, zdolności adaptacyjne, tolerancja dla inności, wykształcenie i zaawansowane umiejętności w zakresie języków obcych, a także świetna znajomość nowych technologii mogą spowodować, że dzięki Y-kom przedsiębiorstwo zyska świeże i innowacyjne podejście do problemów, będące podstawą rozwoju. Stwarzając odpowiednie warunki, pracodawca może więc wiele zyskać.