W relacjach biznesowych możemy mówić o dwóch typach współpracy. Pojawiają się relacje wewnętrzne, panujące pomiędzy współpracownikami oraz relacje zewnętrzne związane z utrzymywaniem kontaktów z innymi firmami. Coraz częściej można zauważyć tendencję mówienia o tym, jak ważna jest kooperacja w biznesie. Umożliwia ona wymianę doświadczeń i narzędzi, a przede wszystkim wpływa na efektywność pracy przyczyniając się nie tylko do osiągnięć danych podmiotów, ale też działając na korzyść całego sektora MŚP. Być może całe to jednoczenie się, wynika z niepewnych czasów w których żyjemy. Niepokoje społeczne odbijają się na sytuacji ekonomicznej i umacniają chęć do wspólnego dążenia do stabilizacji i dobrobytu. Z drugiej strony może to nieustanny postęp i nowe platformy komunikacji sprawiają, że spotykamy się w świecie biznesu z akcjami, które mają na celu zbliżyć przedsiębiorców.
„Współpraca w biznesie oparta na empatii” to hasło cyklu konferencji odbywających się w Warszawie, Poznaniu i Trójmieście na przełomie września i października. Organizatorzy podkreślają, że zarządzanie w oparciu o wartości, większa analiza siebie i otoczenie, empatia i przejmowanie odpowiedzialności, to cechy przedsiębiorstwa przyszłości. Nowe czasy stawiają firmy przed potrzebą innowacyjności. Patroni konferencji chcą też zwrócić uwagę na znacznie CSR w biznesie. Pamiętajmy że sektor MŚP, jako sektor będący 99,8 procenta krajowych przedsiębiorstw, ma możliwość wywierania ogromnego wpływu na procesy zachodzące w naszym kraju. Jednak aby to osiągnąć, poszczególne jednostki muszą nauczyć się wrażliwości na otoczenie, zarówno biznesowe, jaki i społeczne, która umożliwi im kolaborację na najwyższym poziomie.
Kolejnym efektem szukania nowych form dialogu między firmami jest kampania społeczna #GlobalHI5, która odbyła się w ramach tegorocznego Tygodnia Przedsiębiorczości. Polegała na przybiciu piątki pomiędzy uczestnikami wydarzenia, organizatorami, czy też panelistami, oraz uwiecznieniu tego momentu na zdjęciu i umieszczeniu go w mediach społecznościowych z hasztagiem #GlobalHI5. Przybicie piątki ma symbolizować właśnie tą proklamowaną ostatnio współpracę, zachęcić do dyskusji o przedsiębiorczości i rozwoju oraz wymiany poglądów. Być może takie interakcje staną się dla kogoś inspiracją do podjęcia nowych wyzwań na drodze do sukcesu. Dla osób, które uzbierają pod swoim zdjęciem oznaczonym #GlobalHI5 najwięcej polubień, partner Tygodnia Przedsiębiorczości – firma Nestle Polska, przewidziała nagrody.
W Poznaniu, 27 listopada, zebrali się entuzjaści marketingu, aby dyskutować o nowych kanałach komunikacji w biznesie. Natomiast dla samej promocji przedsiębiorczego dialogu, organizatorzy postanowili przeprowadzić akcję nazwaną Business Speed Dating. Miało to miejsce w przerwach między kolejnymi wystąpieniami prelegentów i odwzorowywało ogólny charakter speed dating, jednak na biznesowym gruncie. Przebiegało to tak, że przy jednym stoliku stawały dwie osoby i każda z nich miała minutę aby przedstawić swoje pomysły i realizacje. Jeśli któraś ze stron, przy okazji wymiany zdań, zainteresowała się współpracą, można było wymienić się wizytówkami. Kiedy mijał wyznaczony czas, uczestnicy zmieniali partnerów przy stoliku. Do Business Speed Dating warto się przygotować, aby w ciągu minuty móc jak najpełniej i najbardziej atrakcyjnie przedstawić swoje wizje i zachęcić do nawiązania relacji.
Bez kontaktów o wiele trudniej jest nam coś osiągnąć. Na osoby posiadające odpowiednie znajomości patrzymy z niechęcią i dumnie utrzymujemy przekonanie, że wolimy wszystko zawdzięczać sobie. Może to jednak pora aby otworzyć się na innych i szukać kontaktów, które ułatwią i umilą nam pracę? Komunikacja to bardzo ważny element rozwijania przedsiębiorstwa. Nie bez przyczyny tyle mówi się o networkingu. Nie zdobędziemy jednak zaufania środowiska, jeśli na nie nie zapracujemy. Tu właśnie warto pomyśleć nad wartościami, które wyznajemy i głosimy, oraz poszukać kogoś kto przedstawia podobne stanowisko. Ważnym jest aby bywać, pokazywać się, poznawać, interesować się, szukać inspiracji i zawsze iść do przodu wywierając pozytywny impakt na otoczenie, bo wobec standardów XXI wieku, przedsiębiorca to już nie tylko dobry lider, ale też przedsiębiorca społeczny z dobrą inicjatywą, która umożliwi mu budowanie sieci kontaktów.