logo portal msp zlote fb500px

Jedyne takie miejsce dla MŚP w polskim internecie!

wtorek, 28 lipiec 2015 00:00

Wszystko co powinieneś wiedzieć o franczyzie

Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Franczyza zyskuje w Polsce coraz większą popularność, co przejawia się między innymi w tym, że jest coraz więcej ofert od franczyzodawców oraz osób chętnych, aby korzystać z tych ofert. Warto więc przeanalizować temat dokładnie i poznać franczyzę od podstaw.

Czym jest franczyza?

Franczyza (ang. Franchising) to jedna z metod prowadzenia działalności gospodarczej, która charakteryzuje się sprzedażą towarów, usług czy technologii opartą na nieustannej współpracy pomiędzy niezależnymi (prawnie i finansowo) przedsiębiorstwami.

Jednym z ważniejszych aspektów franczyzy jest przepływ fachowej wiedzy oraz doświadczeń z zakresu technologii oraz produkcji produktu czyli tzw. know-how. Przepływ ten trwa podczas całego okresu obowiązywania umowy. Najbardziej charakterystyczną cechą franczyzy jest to, że prowadzi się ją według ściśle określonych zasad i procedur.

Rodzaje franczyzy

Istnieje wiele różnych podziałów franczyzy. W tym artykule omówiona zostanie franczyza produkcyjna, dystrybucyjna, usługowa oraz mieszana.

Produkcyjna występuje wtedy, gdy franczyzodawca przekazując franczyzobiorcy swoje know-how umożliwia mu wytworzenie produktu czy zaoferowanie usług o tej samej jakości i tych samych cechach, jakie oferuje franczyzodawca. Umowa zobowiązuje franczyzobiorcę do używania znaku towarowego franczyzodawcy i umieszczania go na wszystkich produktach. W Polsce nie występuje ten rodzaj franczyzy.

Franczyza dystrybucyjna, zwana też handlową pojawia się wtedy, gdy franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcy know-how w postaci oferty produktów oraz wiedzy jak umiejętnie towar sprzedawać. Franczyzobiorca oznacza sklep znakiem towarowym i najczęściej korzysta ze wsparcia franczyzodawcy podczas tworzenia wizualizacji sklepu, wyboru produktów, szkolenia pracowników, obsługi klienta, merchandisingu i marketingu. Ten rodzaj franczyzy najczęściej pojawia się w branżach: spożywczych, przemysłowych, zdrowotnych, sportowych, odzieżowych, obuwniczych, dziecięcych, kosmetycznych, jubilerskich, AGD, RTV, telekomunikacyjnych czy stacjach paliw.

Gdy franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcy swoją wiedzę z zakresu procedur wykorzystywanych podczas realizacji usługi mamy do czynienia z franczyzą usługową. Podobnie jak przy franczyzie dystrybucyjnej miejsce, w którym franczyzobiorca oferuje usługi jest oznaczone znakiem towarowy, a franczyzobiorca korzysta z pomocy franczyzodawcy z zakresu wizualizacji sklepu, wyboru najodpowiedniejszych usług, przeszkolenia pracowników, obsługi klienta i marketingu. Najpopularniejsze branże franczyzy usługowej to: gastronomia, edukacja, fryzjerstwo, kosmetyka, turystyka, nieruchomości, bankowość.

Franczyza mieszana to nic innego jak połączenie trzech wyżej omówionych franczyz. W tym układzie charakterystyczne jest to, że franczyzodawca jest producentem, a franczyzobiorcy są dystrybutorami oraz to, że występuje dwutorowość działalności franczyzobiorcy (działalność handlowa i usługowa). Najlepszym przykładem są tutaj firmy kosmetyczne, które tworzą swoją sieć i gabinety kosmetyczne.

Co to pakiet franczyzowy

Niektórzy określają go jako istotę systemu franczyzowego. Pakiet zawiera w sobie całą koncepcję prowadzenia działalności, jaką oferuje franczyzodawca. Standardowy pakiet franczyzowy zawiera w sobie: znak towarowy, know-how, podręcznik operacyjny zawierający procedury prowadzenia biznesu w ramach franczyzy, usługi świadczone przez franczyzobiorców na rzecz franczyzodawców oraz opłaty wnoszone przez franczyzobiorców.

Najczęstsze błędy

Często franczyza mylona jest przez swoje podobieństwo w pisowni z franszyzą. Ta druga jest pojęciem z zakresu ubezpieczeń i oznacza ona tzw. klauzulę umowną czyli jedno z postanowień umownych, które przenosi na ubezpieczającego część poniesionej szkody.

Franczyza dystrybucji produktu często mylona jest z franczyzą dystrybucyjną. Różnica polega na tym, że ta pierwsza oznacza tylko przekazywanie specjalistycznej wiedzy jedynie z zakresu produkcji produktów.

Sytuacja franczyzy w Polsce

Według najnowszego Raport o Rynku Franczyzy 2015 przeprowadzonego przez ekspertów z PROFIT system oraz franshising.pl, rynek franczyzy w Polsce osiągnął fazę dojrzałości. Liczba systemów franczyzowych w Polsce rośnie, ale podobnie jak liczba placówek wzrost jest coraz mniejszy.

Liderami na polskim rynku franczyz są apteki Dbam o zdrowie, sklepy Dobre dla domu, a w branży gastronomicznej jest to McDonald's.

Czytany 1637 razy Ostatnio zmieniany piątek, 14 sierpień 2015 08:37

Więcej w tej kategorii: Franczyza, warto? »
Zaloguj się, by skomentować

Zapisz się do newslettera

Zapisz się i bądź na bieżąco. Atrakcyjne oferty usług i produktów. Lokalne wydarzenia, eventy, newsy!
*Podając swój email wyrażasz zgodę na przetwarzanie udostępnionego adresu na cele wysyłki wiadomości informacyjnych o promocjach, ofertach oraz aktualności na www.portalu-msp.pl

Aktualności

  • 1
  • 2
  • 3
Wywiad z Prezesem ZeroQs - Jarosławem Kaczmarczyk

Wywiad z Prezesem ZeroQs - Jarosławem Ka…

TECHNOLOGIA, KTÓRA ZMIENIA SPOSÓB ROBIENIA ZAKUPÓW - Inteligentne wózki na zakupy ZeroQs Pytanie: Panie Prezesie, rynek...

Wywiad z Michałem Brzechwą z firmy Brzechwa Sp. z o.o Sp.k.

Wywiad z Michałem Brzechwą z firmy Brzec…

Zapraszamy na wywiad z Michałem Brzechwą - właścicielem marki BRZECHWA - www.brzechwa.com.pl Wywiad znajdziecie tutaj. Brzechwa Sp...

Zmotywowani mieszkańcy kandydują do Rady - Chcą zmian!

Zmotywowani mieszkańcy kandydują do Rady…

  Mieszkańcy chcą zmian i głośno o tym mówią. W tych wyborach samorządowych do Rady Gminy...

Najnowsze oferty

Grafik do współpracy

Grafik do współpracy

W związku z rozwojem poszukujemy do współpracy ZDALNEJ grafika z ciekawym portfolio.Jesteśmy małą agencją reklamową działającą w Wielkopolsce. Prosimy o przesyłanie...

Sylwetki

  • 1
  • 2
  • 3
Joanna Malinowska-Parzydło

Joanna Malinowska-Parzydło

Joanna Malinowska-Parzydło jest mamą dwójki dzieci, która perfekcyjnie łączy pracę z życiem prywatnym.

Olga Kozierowska

Olga Kozierowska

Od dziecka jest związana ze sceną. W dzieciństwie bardziej interesowała ją muzyka, obecnie występuje jako bizneswoman, dziennikarka oraz trener biznesu...

Magda Stawska - zawód to jej pasja

Magda Stawska - zawód to jej pasja

  Magda Stawska, czyli kobieta z misją, jaką jest osiągać i realizować swój potencjał. Praktyk i teoretyk zarządzania, doświadczona menedżerka z...

Rolnicze newsy

  • 1
  • 2
  • 3
NABÓR wniosków o premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej.

NABÓR wniosków o premie na rozpoczęcie d…

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ogłosiła, że od 15.10.2018 do 13.11.2018 można składać wniosek na...

Przez zakaz handlu w niedzielę rolnicy nie mogą sprzedawać plonów!

Przez zakaz handlu w niedzielę rolnicy n…

Zakaz handlu w niedzielę objął także rolników. Swoich zbiorów w ten dzień nie mogą sprzedawać...

Nowa reforma systemu rolnictwa - Plan na bardziej ekologiczną żywność

Nowa reforma systemu rolnictwa - Plan na…

Reforma rolnictwa ekologicznego w UE spowodowała ujednolicenie przepisów, z których niektóre wprowadzono ponad 20 lat...