×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 870.
JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 873.
JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 875.
Wydrukuj tę stronę
niedziela, 14 czerwiec 2015 00:00

Rękojmia a gwarancja

Napisała
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Od grudnia zeszłego roku wiele słyszy się o prawach konsumenta. Związane było to z ujednoliceniem praw konsumentów w Unii Europejskiej.

W wyniku implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z 25.10.2011 r. zmieniającej dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywę 1999/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylającej dyrektywę Rady 85/577/EWG i dyrektywę 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dokonała się mała rewolucja w prawach polskiego konsumenta. W efekcie jej wejścia życie uchylono ustawę o sprzedaży konsumenckiej, oraz ustawę z o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.

W konsekwencji kupującemu konsumentowi przysługują dwa główne mechanizmy, którymi może się posługiwać celem wyegzekwowania od sprzedającego prawidłowego wykonania umowy sprzedaży, są nimi rękojmia i gwarancja, często przez wielu błędnie uznawane są za jedno i to samo. Podstawowe różnice zostały wskazane w tabeli poniżej, jednak osobiście uważam, że dla konsumenta powinna być istotna sfera związana z ciężarem wykazania, że sprzedana rzecz już w chwili wydania kupującemu posiadała wady. W przypadku gwarancji konsument postępuje zgodnie z instrukcjami wskazanymi w dokumencie gwarancyjnym, nie musi wskazywać na upływ żadnych terminów ani na zachowanie aktów staranności. Najczęściej dostarcza zakupioną rzecz do serwisu, gdzie rzecz podlega naprawie lub jest wymieniana na nową. Gwarant, którym nie zawsze jest sprzedający wykonuje swoje obowiązku w terminie określonym w dokumencie gwarancyjnym, a w przypadku gdy nie zostało to wprost w nim wskazane niezwłocznie, jednak nie później niż
w terminie 14 dni od dnia przekazania mu wadliwej rzeczy.

Gwarancja jest dla konsumenta mechanizmem o tyle łatwiejszym, że nie musi dowodzić że sprzedana rzecz posiadała wady (lub posługiwać się domniemaniami kodeksowymi) czy też przed zakupem zapoznał się z jej stanem, jedyne o czym należy pamiętać to przeczytanie dokumentu gwarancyjnego i postąpienie zgodnie z jego zaleceniami w terminie w nim wskazanym. Co ciekawe uprawnienia z rękojmi i gwarancji mogą być dochodzone obok siebie, przy czym zawiadomienie sprzedawcy o wadzie i dochodzeniu uprawnień z gwarancji powoduje zawieszenie upływu biegu terminów wykonania uprawnień z rękojmi. Oznacza to swoiste zamrożenie terminu dochodzenia uprawnień z rękojmi na czas działania gwaranta, którego decyzja będzie determinowała dalsze kroki konsumenta. W przypadku rękojmi ustawodawca w artykule 568 § 3 Kodeksu Cywilnego wprowadził zawieszenie biegu terminu realizacji tylko niektórych uprawnień z tytułu rękojmi w ściśle określonych przypadkach.

Podsumowując wskazać należy, że uprawnienia z gwarancji i rękojmi mimo, że są uregulowane w tym samym akcie prawnym jakim jest Kodeks Cywilny, to jednak wywołują inne konsekwencje prawne i faktyczne. To od konkretnej sytuacji zależy który z reżimów odpowiedzialności sprzedawcy będzie dla konsumenta korzystniejszy. Na marginesie wskazać należy, że obok rękojmi i gwarancji większe markety wprowadzają możliwość wykupienia tzw. dodatkowej gwarancji, co jednak jest wprowadzeniem w błąd konsumenta, gdyż ta dodatkowa gwarancja bywa często zwyczajnym ubezpieczeniem. W tym przypadku wypadkiem ubezpieczeniowym jest zniszczenia zakupionej rzeczy, a naprawa lub wymiana na nową jest uzależniona od ogólnych warunków ubezpieczenia, w których występują liczne wyłączenia odpowiedzialności zakładu lub towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych.

Różnice pomiędzy rękojmią i gwarancją:

 

Rękojmia

Gwarancja

powstaje:

- z mocy prawa

- dobrowolna, powstaje po wydaniu dokumentu gwarancyjnego

odpowiada:

- sprzedawca

- gwarant (m.in. producent, hurtownik, dealer, sprzedawca)

czas trwania:

- 1 rok, 3 lata lub 5 w przypadku budynku

- określony w karcie gwarancyjnej lub 2 lata od dnia wydania rzeczy

przedłużenie terminu:

- terminu nie przedłuża się

- możliwość przedłużenia terminu (o czas kiedy konsument nie mógł korzystać z towaru z powodu jego wadliwości, np. towar pozostawał w serwisie) lub liczenia go od nowa

uprawnienia konsumenta:

- odstąpienie od umowy (z zastrzeżeniem art. 560 i 561 k.c.)
- obniżenie ceny
- wymiana
- usunięcie wad

- określone w karcie gwarancyjnej
lub
- usunięcie wad ewentualnie wymiana

o sposobie załatwienia reklamacji decyduje:

- konsument (z zastrzeżeniem art. 560 i 561 k.c.)

- gwarant

 

Dodatkowe informacje

  • Kategorie: Prawo

Absolwentka prawa i stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od 2012 roku członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Poznaniu. Odbywała praktykę zawodową jako asystent sędziego w wydziałach egzekucyjnym, upadłościowym, cywilnym oraz gospodarczym. Podczas aplikacji radcowskiej pracowała również w kancelarii radcowskiej oraz w dziale prawnym jednej z największych grup kapitałowych w Wielkopolsce. Aktywnie zaangażowana w ramach samorządu zawodowego w darmowe poradnictwo prawne, w tym w akcję niebieski parasol organizowaną przez Krajową Izbę Radców Prawnych w Poznaniu. Włada językiem angielskim, niemieckim oraz rosyjskim.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.