Galerie handlowe są zagrożone
Firma Proxi.cloud stworzyła raport, uwzględniający zachowanie niemal 766 tys. konsumentów. Co istotne—dane są całkowicie anonimowe. Zostały one zebrane za pomocą tzw. geofencingów. Okres objęty raportem to listopad 2023. Został on jednak porównany z tym samym miesiącem 2022 roku.
Okazało się, że ruch w galeriach handlowych zmniejszył się prawie o 23%. Natomiast liczba klientów spadła o 18%. Te dane sugerują, że branża centrów handlowych ma spory problem i nawet sezon świąteczny nie jest w stanie temu zaradzić. Dlaczego? Ludzie coraz częściej dokonują zakupów online. Żyjemy w ciągłym pędzie i nie mamy czasu na spędzanie kilku godzin w galerii. Jednak to nie jedyny szkopuł. Jak się okazuje, sporym utrapieniem jest też spadek sprzedaży detalicznej.
Ekspert branżowy, Maciej Tygielski, podsumowuje tę sytuację w następujący sposób: Sądzę, że ww. obiekty raczej w grudniu będą na minusie, może nawet lekko dwucyfrowym. Czas to sobie wyraźnie powiedzieć, że handel i jego managerowie muszą w końcu znaleźć złoty środek na to, żeby faktycznie odbudować ruch. W mojej ocenie, galerie wciąż mają spory potencjał społeczny, tylko trzeba go nieco inaczej zagospodarować. Czasy się szybko zmieniają, tak samo jak nawyki konsumentów. Dwa duże święta w roku i kilka pomniejszych okazji tego nie zmieni.