Przed zakupem samochodu na firmę warto zastanowić się nad odpowiednią formą finansowania.
|
kredyt | leasing |
za |
- do kosztów możemy zaliczyć m.in. amortyzację oraz odsetki od raty kredytowej i ekspolatację auta
- VAT możemy odliczyć w całości zaraz po zakupie, chyba że kupujemy samochód osobowy, wtedy możemy odliczyć do 60% (nie więcej niż 6 tys zł)
- można go spłacić wcześnie, jednak trzeba się liczyć z zapłatą prowizji
- przy zakupie samochodu ciężarowego możliwe jest zastosowanie jednorazowej amortyzacji
|
- idealne rozwiązanie dla nowych firm, które nie dostały kredytu
- w przypadku leasingu operacyjnego, każda rata traktowana jest jak koszt uzyskania przychodu
- nie ma dodatkowych opłat czy prowizji
- niepłacenie rat w terminie nie jest odnotowywane w Biurze Informacji Kredytowej,
- jeśli auto się popsuje, można liczyć na pomoc firmy leasginowej, dodatkowo można skorzystać z darmowych przeglądów (wszystko zależy od warunków w umowie)
- dzięki leasingowi operacyjnemu, VAT można odliczyć dwukrotnie (w świetle polskich przepisów leasing operacyjny i wykup samochodu po jego zakończeniu to dwie różne transakcje)
|
przeciw |
- w przypadu uszkodzenia auta koszt naprawy ponosi firma,
- nowopowstałe firmy mogą mieć problemy z dostaniem kredytu
|
- najkrótszy okres na jaki podpisuje się umowę to 2 lata i wcześniej raczej nie ma możiwości, aby umowę zerwać,
- firmy leasingowe zazwyczaj oferują tylko nowe samochody
- nie można jednorazowo odliczać VAT-u, trzeba robić to stopniowo
|
Źródła: MojaFirma.infor.pl, Proseedmag.pl, Bankier.pl